Toine van Roessel, manager KVM bij CityTec
TOINE VAN ROESSEL, MANAGER KWALITEIT, VEILIGHEID EN MILIEU BIJ CITYTEC
Er branden nogal wat lichtjes in onze dorpen en steden, en al die verlichting kost energie. Een mooie kans dus om te verduurzamen. En dat is precies wat dienstverlener Citytec doet. Als manager kwaliteit, veiligheid en milieu ontfermt Toine van Roessel zich over alles wat met verduurzamen te maken heeft.
Even voorstellen…
Citytec is gespecialiseerd in het aanleggen, onderhouden en beheren van openbare verlichting, verkeersregelinstallaties en laadinfra. Dat doen we voor gemeenten en particuliere klanten. We regelen alles: de techniek onder de grond en daarboven, en de aansluiting op het elektriciteitsnet. Kort gezegd: wij doen alles in de buitenruimte waar een snoertje aan zit.
Binnen Citytec houd ik me bezig met alles rondom veiligheid, kwaliteit en milieu. We zijn onder andere gecertificeerd voor de CO2-prestatieladder.
Hoe werkt Citytec aan duurzaamheid?
Wij helpen gemeentes met ‘verledden’: alle openbare verlichting vervangen door ledverlichting. Dat kost een hoop minder energie. We helpen gemeentes met nieuwe financiële constructies om sneller te kunnen overstappen op ledverlichting.
Daarnaast zijn we ook bezig onze eigen bedrijfsvoering te verduurzamen. Onze monteurs zijn natuurlijk veel onderweg. Daarom gaan we stap voor stap over op elektrische bedrijfsbussen en hebben we net besloten om in de tussentijd HVO100 te tanken in plaats van standaard diesel.
Ten slotte onderzoeken we de mogelijkheden van elektrisch materieel. We hebben een hybride hoogwerker, waarbij het werkplatform elektrisch werkt. Niet alleen duurzamer, maar ook een stuk stiller voor de omwonenden. Helaas is volledig elektrisch nog geen optie, maar we hebben net van de fabrikant te horen gekregen dat ook deze machine op HVO100 kan werken. Een mooie tussenstap!
Waar lopen jullie tegenaan?
Het inzetten van elektrische bussen in buitengebieden is nog wel een uitdaging met de huidige actieradius. In steden zijn altijd wel genoeg laadplekken, maar buiten de randstad is dat anders. De bussen zijn natuurlijk ook zwaar beladen, monteurs hebben altijd veel gereedschap en materialen bij zich. Ook loopt het nog niet zo’n vaart met het elektrificeren van specifieke machines die wij gebruiken, bijvoorbeeld trilstampers. Ik ben heel benieuwd hoe we dat kunnen aanpakken.
Iets anders waar wij tegenaan lopen: soms ben je met innovatieve dingen bezig, maar zijn klanten daar nog niet klaar voor. Wij zijn bijvoorbeeld heel actief geweest in innovatie van gelijkspanningsnetten voor openbare verlichting. Het omzetten van gelijkspanning naar wisselspanning kost namelijk veel energie. Ook zijn er meer componenten en dus grondstoffen voor nodig. Direct gebruikmaken van gelijkspanning is veel efficiënter: door een adapter te plaatsen aan het begin, kun je een heleboel componenten weglaten én heb je minder energieverlies. Helaas merkten we dat onze klanten nog niet zover zijn en zijn we met dit project gestopt.
Hoe nemen jullie alle collega’s mee in jullie duurzame stappen?
Mobiliteit is een belangrijke bron van uitstoot voor ons. We hebben 190 collega’s, waaronder veel monteurs, die natuurlijk nogal wat kilometers rijden. We proberen op een laagdrempelige manier zuinig rijgedrag te stimuleren met behulp van de Green Drivers Challenge. Hierbij meten we het brandstofverbruik van onze monteurs. De monteur die het zuinigst rijdt, wordt in het zonnetje gezet. Dat bespaart niet alleen CO2-uitstoot, maar is ook een praktisch middel om onze medewerkers bewust te maken van onze duurzame stappen. Wat doen we en waarom doen we dat?
Heb je tips voor andere bedrijven die met duurzaamheid aan de slag willen?
Ik vind het heel prettig om in contact te komen met andere bedrijven en te horen waar zij in de praktijk tegenaan lopen. Daardoor ga je stappen zetten. Het netwerk van de Duurzame Leverancier heeft daar zeker bij geholpen! De kennissessies zijn heel praktisch ingericht, dat past bij ons bedrijf.