Veel gestelde vragen

Op deze pagina beantwoorden we de meest gestelde vragen over het oplossen van storingen aan de openbare verlichting. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Neemt u dan contact met ons op via telefoonnummer: 088 - 1002700 of per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • Waarom kan ik niet elke lampstoring bij CityTec melden?

    CityTec neemt storingen aan de openbare verlichting in behandeling voor gemeenten waar zij een onderhoudscontract mee heeft. Een aantal van die gemeenten, neemt storingen liever eerst zelf in behandeling. Ga naar Storing melden om te zien in welke gemeenten u storingen rechtstreeks bij CityTec kunt melden. Staat uw woonplaats er niet bij, dan kunt u met uw storing altijd bij de desbetreffende gemeente terecht. Op de site almanak.overheid.nl vindt u alle gegevens van uw gemeente.

  • Binnen welke termijn hoort een lampstoring opgelost te zijn?

    Over het verhelpen van storingen aan de openbare verlichting zijn duidelijke afspraken gemaakt tussen CityTec en de wegbeheerder (bijvoorbeeld een gemeente, provincie of waterschap). Per wegbeheerder kan de afspraak over de maximale hersteltijd verschillen.

    In het algemeen kan men stellen dat lampstoringen binnen 5 werkdagen na binnenkomst van de melding bij CityTec verholpen moeten zijn.

    Als er meerdere lampen in een straat niet branden, dan wordt de storing in veel gevallen veroorzaakt door een ondergrondse kabelbreuk. Netbeheerder Stedin is verantwoordelijk voor het oplossen van deze storingen in Zuid-Holland en Utrecht. Stedin publiceert de status van deze zogenaamde kabelstoringen op haar website. In de rubriek 'Storingen' - 'Storingen openbare verlichting' vindt u een actueel overzicht.

  • Waarom duurt het soms zo lang voordat een storing is opgelost?

    Storingen kunnen helaas niet altijd binnen de daarvoor gestelde termijn worden opgelost.

    Oorzaken hiervoor kunnen zijn:

    • Er is sprake van een kabelstoring op het openbare verlichtingsnet. Dat is in veel gevallen eigendom van de regionale netbeheerder. CityTec of de gemeente/provincie meldt in dit geval de storing aan de netbeheerder, die actie onderneemt om de storing op te lossen. Zie ook 'Wat is de rol van Stedin in openbare verlichting?'
    • Het betreft storing in een decoratief, oud of speciaal armatuur dat niet op voorraad wordt gehouden. Het bestellen en leveren van het armatuur kan enige tijd duren.
  • Wat is de rol van Stedin in openbare verlichting?

    Stedin is een grote netwerkbeheerder in Zuid-Holland en Utrecht. De netwerkbeheerder is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de energienetten. De openbare verlichting is in veel gevallen op deze netten aangesloten. Storingen in de netten uiten zich in het niet branden of juist continu branden van de openbare verlichting.

    Op www.stedin.net publiceert Stedin een actueel overzicht van ondergrondse storingen in de openbare verlichting binnen haar verzorgingsgebied.

  • Waarom staat in mijn straat alle openbare verlichting uit?

    Als er meerdere lampen niet branden betreft het in veel gevallen een kabelstoring.

    In dit geval komt niet CityTec, maar meestal de regionale netbeheerder in actie. Die is in de meeste gevallen verantwoordelijk voor het kabelnet. In een groot gedeelte van het verzorgingsgebied van CityTec is Stedin de verantwoordelijke netbeheerder. Zie ook 'Wat is de rol van Stedin in openbare verlichting?'

    Sommige gemeenten hebben (een deel van) hun kabelnet voor openbare verlichting in eigendom. In dit geval repareert CityTec de kabelstoring.

  • Waarom staat in mijn straat de openbare verlichting overdag aan?

    De openbare verlichting wordt om twee redenen overdag aangezet:

    1. De openbare verlichting wordt visueel geïnspecteerd (geschouwd). Er wordt dan gekeken naar de kwaliteit van de verlichting.
    2. De netbeheerder werkt aan de netten. Men spoort een nabij gelegen storing op of men gebruikt de openbare verlichting als waarschuwing: zodra de verlichting uitgaat, weten de monteurs dat ergens een stroomkabel is geraakt.
  • Waardoor ontstaat een kabelstoring?

    Als meerdere lampen in een straat of wijk niet branden, is meestal sprake van een storing in de ondergrondse kabels. Een kabelstoring kan op verschillende manieren veroorzaakt worden. Soms raken de kabels beschadigd door werkzaamheden in de grond. In ander gevallen sluimert er een storing ergens in een kabel. Dat kan komen door ouderdom, verschuivingen in de bodem of een onopgemerkte productiefout. Dat maakt het lokaliseren van de storing erg moeilijk.

De openbare ruimte is voor CityTec niet zomaar een werkterrein. Het is onze passie, onze inspiratiebron, waarin we onderzoekend en onbevooroordeeld speuren naar nieuwe mogelijkheden.

Vragen over onze dienstverlening? Bel ons op 088 - 100 27 00

Menu

© 2015-2024 CityTec